Sunday, 15 January 2012

Apa hukum berpoligami sebenarnya?


Bismilahirahmanirrahim.
Assalamualaikum,

sahabat,sahabat, harapnya berada dalam keadaan yang sihat..baiklah sebelum memula bicara..mari kita kenal dahulu apakah hukum sebenar pligami ini? adakah ianya haram?wajib?sunat?atau harus?.kebanyakan masyarakat masa kini biarpun yang berilmu mahupun yang kurang berilmu.pasti akan terkeliru dengan hujah2 orang yang mengakkan bahawa ianya sunnah. baiklah biar saya terangkan serba sedikit tentang apa yang saya fahami.

dalam masyarakat kini kita ada 3 golongan iaitu golongan ekstrem,liberal.dan golongan pertengahan,jadi berdolaha agar kita sentiasa berada di dalam golongan pertengahan ini.:) allahumaameen.. 

Sunnah di sisi fiqh adalah sesuatu perbuatan ynag apabila dibuat mendapat pahala,sekiranya ditinggalkan tidak berdosa dan dan ianya digalakkan untuk dilakukan.

hukum asal poligami adalah harus dan ianya mempunyai dalil-dalil yang kuat oleh jumhur ulama,bagi meletakkan hukum asal ini.

ayat "poligami itu sunnah" wajar ditinggalkan sebagaimana kita meniggalkan ayat "pehambaan itu sunnah" "penceraian itu sunnah" supaya masyarakat tidak keliru dan memahaminya sebagai suatu galakan, meskipun nabi melakukan hal hal yang sedemikian.

*perlu diingat disini rasulullah bermonogami selama 25 tahun dan berpoligami selama 10 tahun pada akhir usia baginda. maka sunnah berMOnogami lebih mendominasi berbanding poligami jadi,boleh dikatakan bahawa monogami itu sunnah juga,

jadi bagi lebih difahami dan memendekkan kan perkataan. Tingalkan ayat poligami itu sunnah dan bertukar kepada poligami itu harus.wallahulam

*sumber- novel sebarkan cintamu kak fatimah syarha mohd noordin

:: mawaragama ^_^

0 comments:

Post a Comment